Khamis, 21 April 2011

Keyakinan


Sejenak Berfikir Tentang Keyakinan ...
Assalamualaikum sahabat2 sekalian... Den just nak kongsi satu perkara.. Iaitu Keyakinan Dgn Allah

Sebenarnya dlm situasi macam ni, kita kena yakin bahawa setiap masalah tu datang dari Allah dan ia merupakan ujian2 utk kita. Mcm2 bentuk ujian dari Allah. Ada org DIUJI dgn KESUSAHAN, ada juga DIUJI dgn KESENANGAN (jgn kita sangka kesenangan itu bkn ujian), ada yg DIUJI dgn MASA (sentiasa tak ckup masa), ada yg DIUJI dgn PANGKAT (makin tinggi makin lupekan Allah), ada DIUJI dgn JODOH (lambat brtemu jodoh,senang kate kawen lmbat), ada yg DIUJI dgn LAMBAT DPT ANAK. Yg dah dapat anak pula DIUJI dgn KENAKALAN ANAK2.. 

Semua ni merupakan ujian dr Allah..Sebenarnyer dlm smua ujian ni, Allah nak lihat samaada kita mampu untuk ingat Allah ataupun tidak. Den pernah dgr seorang alim berkata, SETIAP PERMASALAHAN TU SEBENARNYA BOLEH DISELESAIKAN DENGAN AMAL AGAMA  bkn dgn amal dunia. Ini bukan bermakna kita tak perlu berusaha utk menyelesaikan masalah tu. Just duduk berdoa je. Bkn macam tu, kita kena usaha juga sebab itu Sunnatullah. Cuma di zaman skrg ni kita yakin selain dari Allah utk menyelesaikan segala permasalahan kita. (Nampak tak kat sini?)
 
Sebagai contoh, kebanyakkan dari kite bile sakit sibuk berubat sana sini,then bile dah ubat tak jugak sembuh barulah sibuk nak buat solat hajat atau bacaan Yaasin. Ya Allah, last skali baru nak ingat Allah

Sepatutnya kite kena letakkan Allah dihadapan skali, bukan dibelakang..(Nauzubillah..mudah2an Allah mengampuni kita). Bagi yg berniaga pula tak kurang hebatnya(secara umum), sanggup meninggalkan solat atau melambat2kan solat dgn alasan takut rugi klu kedai ditutup sementara. Ya Allah..rezeki tu kan Allah yg bagi, kenapa kite tak yakin? Malah yakin kat kedai pulak, bukan kita tak boleh berniaga. boleh berniaga sebab berniaga tu pun kerja yg halal(merupakan ibadat) tetapi dalam hal ni kite nak kena tahu ibadat yg mane satu perlu didahulukan dan dikemudiankan

Barulah mendapat keredhaan dari Allah dan Insyaallah akan bertambahlah rezeki kita. Barang siapa yg bersyukur akan nikmat Allah, maka Allah akan tambah lg nikmat itu, tapi barang siapa yg kufur akan nikmat Allah, yakinlah sesungguhnya azab Allah adalah amat pedih. 

Di zaman Rasullullah saw dulu, baginda berjaya mendidik para sahabat supaya menyelesaikan segala masalah dengan amal agama, usaha hanya sebagai asbab sahaja. Meletakkan pengharapan hanya pd Allah swt. Para sahabat yakin dengan sabdaan baginda Rasullullah saw :

Sabda Rasulullah saw. yang bermaksud: "Sesiapa yang menjadikan akhirat harapannya, Allah akan menjadikan rasa cukup di dalam hatinya serta mempersatukannya, dan dunia akan datang kepadanya dalam keadaan menyerah diri. Tetapi siapa yang dunia menjadi harapannya, Allah akan menjadikan kefakiran berada di depan matanya serta mencerai-beraikannya, dan dunia tidak akan datang kepadanya kecuali sekadar apa yang telah ditetapkan baginya." (Riwayat al-Tirmizi)

Mudah2an Allah swt. memberi kekuatan pada kita semua untuk amalkan. 

Insyaallah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan