Isnin, 18 Oktober 2010

Derhaka Seorang Ayah Kepada Anak.

Selalu di dengar kisah anak derhaka sama ada kepada ibu atau bapa, dan umum sudah mengetahui bahawa balasan anak derhaka ialah neraka, dan Allah S.W.T tidak pernah memungkiri janji Nya. Bagaimana pula kes penderhakaan ibubapa kepada anaknya sendiri?. Adakah ada atau wujud kes-kes sebegini? 

Di zaman Khalifah Umar Al-Khattab, seorang bapa datang berjumpa Saidina Umar Al-Khattab dengan katanya “Wahai Amirul Mukimnin, sesungguhnya anakku telah derhaka kepada ku”.

Lalu Khalifah Umar Khattab memanggil anak yang derhaka itu dan bertanya "kenapa kamu derhaka kepada ayahmu?". Anak itu tanya Khalifah Umar Al-Khattab "Apa tanggungjawab bapa kepada anak.?" Maka Khalifah Umar Al-Khattab bagitahu bahawa tanggungjawab bapa kepada anak itu empat perkara iaitu :-

(1) Kahwin dengan wanita yang baik
(2) Menamakan anaknya dengan nama yang baik
(3) Mendidiknya
(4) Mengahwinkannya


Maka anak itu bagitahu Khalifah Umar Al-Khattab bahawa "ke empat-empat perkara itu tidak ditunaikan oleh ayahnya." Anak itu seterusnya bagitahu Khalifah Umar Al-Khattab:-

(1) Ayah dia kahwin dengan pelacur yang jadi ibunya sekarang ini
(2) Ayah dia menamakannya “Kelawar Jantan”
(3) Ayah dia tidak memdidik dia
(4) Ayah dia tidak mengahwinkan dia


Maka Khalifah Umar Al-Khattab tanya bapa itu tadi “Betulkah begitu wahai bapa budak?”.Bapa budak itu menundukkan kepalanya. Justeru itu, "kamulah dulu yang derhaka kpda anakmu. "
Renung-renungkalah wahai sekelian bapa-bapa semua.

2 ulasan: